תכנית הלימודים בלשון, הבנה והבעה בחטיבת הביניים
|
|
כיתה ז
|
2 ש"ש לשון, הבנה והבעה + 2 שעות במסגרת תכנית "שלהבת" להטמעת מיומנוית הלשון במקצועות רבי־המלל.
|
· לשון: נגיעה ראשונית בתחומי הלשון השונים שיילמדו לעומק בהמשך:
|
? מהי לשון: הלשון בחיינו, הלשון כמערכת, לשון דבורה וכתובה.
|
? אוצר המילים: רובדי הלשון, מילים בהקשר, מילים במילון, יחסי משמעות
|
? מערכת הצורות: מבנה המילה, גזירה של מילים, נטייה של מילים
|
· הבנה והבעה:
|
? תעודת הזהות של הטקסט (מוען, נמען, במה, הקשר) ופעילויות טרום קריאה
|
? מקריאה לכתיבה: קישוריות, כתיבת תשובה ומציאת הנושא הנדון בטקסט
|
? כתיבת סיכום
|
|
כיתה ח
|
3 ש"ש – בסוף השנה מתקיים מבחן המיצ"ב והפעילויות במהלך השנה מותאמות לדרישותיו – הןבתכנים והן בדרכי התשאול.
|
· לשון:
|
? הפועל: מאפיינים, הבניינים, משמעות הבניינים
|
? שם העצם: מאפיינים, המשקלים, משמעויות המשקלים
|
? חלקי הדיבר: המאפיינים השונים של קבוצות חלקי הדיבר
|
· הבנה והבעה:
|
? היכרות עם סוגים שונים של טקסטים: טיעון, מידע, טקסט שימושי
|
? היכרות עם דרכי התשאול השונות בזיקה לטקסטים הנ"ל
|
? כתיבת טקסט עמדה קצר
|
|
כיתה ט
|
3 ש"ש – בשנה זו מתחילה הלמידה המסודרת לקראת בחינת הבגרות בשאלון א, המתקיימת בסוף כיתה י'. בכיתה י' עוסקים בנושאים שנלמדים בכיתה ט' במסגרת תרגול בלבד.
|
· לשון:
|
? מערכת הצורות: העמקת מושגים שנלמדו על הפועל ושם העצם, היכרות עם שורשים מרובעים, בניינם דגושים, שמות פעולה; הכרת דרכי היצירה השונות של שם העצם (בסיס + מוספית גזירה, הלחם בסיסים, נוטריקון, שאילת מילים)
|
? תחביר: מאפייני המשפט, יסודות המשפט, משלימי המשפט
|
? אוצר המילים והמשמעים: העשרת אוצר המילים ומושגים בסמנטיקה: נרדפות, ניגודים, היכללות, שדה סמנטי
|
· הבנה והבעה:
|
? מבנה הפסקה, סוגי פסקאות, רעיון מרכזי, קישוריות, לכידות
|
? מהפסקה לטקסט השלם, אמצעים רטוריים ותפקידם בטקסט, שאלות הבנה והבעה
בחזרה לדף הלשון
|