logo   logo
כניסה למערכת

 

סיכום ישיבת ועד הורים על המסע לפולין

 

15.11.09

 

 

 

נוכחים: חברי ועד הורים, הנהלת בית הספר, מורים ומחנכים, הורים שילדיהם בשכבת י"א תש"ע.

 

 

 

                    א.        פתיחה והצגת הנושא:
נורית ברנד, מנהלת ביה"ס

 

 

 

המסע מתקיים בבית הספר כ-20 שנה ורוב השנים יצאו כמעט כל ילדי שכבת י"א. בשנים האחרונות בשל העלאת מחירי הנסיעה, בשל הפרטת הקיבוצים ובשל התרחקות מסוימת של חלק מהאוכלוסייה מהנושא- ירד מספר הנוסעים מכל שכבה ל- כ-60%. בית הספר מעוניין להמשיך ולקיים את מסורת המסעות בשל החשיבות הערכית-חינוכית שהוא מוצא בהם, אבל מעוניין לדון מחדש על מבנהו ומטרותיו.

 

 

 

מסתמנות כרגע ארבע אפשרויות:

 

  1. להשאיר את המסע ואת ההכנה לפניו כפי שהיו בשנים האחרונות.

 

  1. לקיים מסע בארץ מ"שואה לתקומה" לכל תלמידי השכבה ולאחריו  את המסע לפולין עם הכנה קצרה לפניו.

 

  1. לקיים את המסע בארץ מ"שואה לתקומה"  לתלמידים שאינן יוצאים לפולין- כחלופה.

 

  1. לקיים את המסע בארץ מ"שואה לתקומה" (לכל השכבה) לאחר המסע לפולין.

 

 

 

תהליך הדיון בנושא:

 

  1. דיון מוקדם בפורום מורים שהעלה את הנושא בצורה דומה (8.11)

 

  1. הצגת המסע כפי שהוא נעשה בבית הספר כיום ע"י תרצה ארגמן.

 

  1. הצגת המסע בארץ מ"שואה לתקומה" ע"י רחלי בוחבוט- אמא של עדן מי"א, מדריכת פולין ומדריכה במסע מ"שואה לתקומה".

 

  1. דיון פתוח בוועד הורים + הורים מעוניינים משכבת י"א.

 

 

 

                    ב.        הצגת המסע לפולין במתכונת הנהוגה כיום:
תרצה ארגמן, מנהלת המסע בשנים האחרונות

 

 

 

E  תוכנית ההכנה מורכבת מהכנה ברמה האישית, ברמה התכנית וברמה הארגונית.

 

E  ההכנה מתחילה בסביבות פברואר עם ראיונות אישיים, סדנת הצטרפות והסברה להורים.

 

E  במהלך ההכנה מתקיימים ימי עיון, צופים בסרטים, מאזינים להרצאות בנושאים שונים: חינוך ואידיאולוגיה, עולם היהודים בפולין, מחנות וגטאות, אנשי עדות. 

 

E  לאחר הפוגה נערכים לצד הארגוני , מכינים טקסים ולומדים את המסלול.

 

E  מתקיימות פגישות עם המדריכים ויוצאים אל המסע עצמו (בסוף חופשת הקיץ).

 

E  לאחר השיבה מהמסע מתקיים ערב סיכום עם ההורים וכן פעילות ל"פריקת המזוודות".

 

E  בבית הספר הצטבר ניסיון בניהול המסע ולקחים מופקים מדי שנה. ממשיכים ללמוד ולשפר נושאים הטעונים תיקון. השנה, למשל, לראשונה, הצטרף עד למסע: אריה פינסקר והשתתפותו תרמה ללא שיעור.

 

 

 

                     ג.        הצגת המסע בארץ מ"שואה לתקומה":
רחלי בוחבוט, ממדריכות המסע

 

 

 

המסע מתקיים בארץ ע"י "ניר גלים" ומפגיש את הנערים עם אתרים, מוזיאונים ואנשי עדות בנושאי השואה והתקומה. המסע מסובסד ב50% מהעלות ע"י ועדת התביעות ולכן עלותו להורים היא 650 ₪ ל-4 ימים כולל לינה, כלכלה וכל הפעילויות. התכנים המובאים במהלך המסע נבנים בשיתוף צוות בית הספר.

 

 

 

                    ד.        במהלך הדיון הועלו הנקודות הבאות ע"י המשתתפים:

 

E  צריך לשאול את השאלה האם המאמץ האדיר המושקע במסע מצדיק את עצמו. האם אין גיל הנערים צעיר מדי כדי לחוות חוויה כה קשה . נערים במסעות מתנהגים לעיתים בצורה לא נאותה ומתייחסים למסע כבילוי בחו"ל. אולי המסע בארץ משיג את אותן מטרות של לימוד נושא השואה והיכרות עם חיי היהודים באירופה לפני מלחמת העולם השנייה.

 

E  המסע הוא חובה לכל נער. אי אפשר להחליפו במשהו אחר. זוהי חוויה דרמטית ודומיננטית. נשאלת השאלה – האם עושים מאמץ מספיק על מנת להביא את כל הילדים להשתתף.

 

E  חשוב שההכנה תהיה ארוכה כדי שבחירת הילדים והכנתם תהיה נאותה. מסע בן ארבעה ימים אינטנסיביים לא יכול לשמש תחליף להכנה.

 

E  חסר במסע חיבור אישי של התלמידים לנושא. החיבורים המשפחתיים חשובים.
תרצה משיבה שבמסגרת ההכנה מתבקשים הילדים להביא סיפורים משפחתיים והמסלול נבנה גם לפי אתרים הקשורים בסיפורים אלו.

 

E  חשוב להטיל ספק ולבדוק את עצמנו מדי פעם. העובדה שיוצאים 60% מהילדים אינה מצביעה על כשלון של ההורים או של בית הספר. לא כל התלמידים מתאימים או רוצים לקחת חלק במסע וזה בסדר גמור. רוב התלמידים לא נמנעים מלצאת בשל בעיה כספית. על המסע להיות חלק מתוכנית בית הספר וחשוב מאד שהמחנכים יצאו עם כיתותיהם.

 

E  טוב שמתקיים הדיון. מומלץ להכין שאלון שימולא ע"י התלמידים לפני המסע ולאחריו על מנת לבדוק את עמדותיהם והשפעת המסע על הנערים. ההכנה הנעשית בבית הספר טובה וחשוב לקיים פעילות סיכום. חשוב שהנערים יכירו בחשיבות הקמת המדינה לאחר השואה ולא ייקחו את מה שיש לנו כמובן מאליו. ניתן להוציא קבוצה של הורים במקביל- כמו בנהלל.

 

E  אין צורך להגדיל את אחוז הילדים שיוצאים למסע. מומלץ לצאת למסע "משואה לתקומה" כסיכום המסע ולהוציא את כל ילדי השכבה. התרומה של העד במסע האחרון הייתה מדהימה.

 

E  טבעי שנערים מכבדים את הטקסים במסע ואחר כך מבלים ונהנים. אין פסול בכך.

 

E  המסע הוא חוויה משמעותית וכל אחד מהחניכים לוקח ממנו משהו. אין למסע תחליף.

 

E  אין צורך במסע מכיוון שהנערים חווים מספיק את נושא השואה בבית הספר, בבית ובקרב בני משפחתם.

 

E  אסור לתת יד להבדלי מעמדות: אם לא כולם יכולים לעמוד כלכלית במסע , צריך להחליפו במסע החלופי בארץ.

 

E  וועד ההורים לא יוכל לגייס תרומות כה גבוהות על מנת לעזור לילדים ממשפחות נזקקות. תרצה משיבה: התקיים בירור אישי עם כל תלמיד שפרש - האם זה קרה בגלל מצוקה כלכלית. במקרים כאלו בית הספר מסייע הן בתרומות והן במציאת מקומות עבודה לנערים.

 

E  המסע הוא חשוב כי עוד מעט לא יישארו אנשי עדות. הנערים חוזרים יותר ערכיים ואולי התנהגותם המוסרית תשתפר.

 

E  יש הסכמה רחבה שהמסע הוא פרויקט ראוי של בית הספר. ועד ההורים יעשה מאמצים לסייע למשפחות המתקשות לממן את המסע. ההכנה של בית הספר טובה ומתאימה- צריך להמשיך ולקיימה במתכונתה הנוכחית.

 

 

 

רשמה: נורית ברנד