logo   logo
כניסה למערכת

ביקור המשלחת המשותפת בגרמניה

תש"ע, 8-23.7.2010

מזה כעשור שאנו מובילים פרויקט של דו-קיום בית בית-ספרנו לבין בית ספר תיכון איכסל. הפרויקט שלנו זוכה להכרה ברמה ארצית וברמה בינלאומית, ובין השאר הוענקו לו השנה שני פרסים בגרמניה ופרס מטעם ארגון המורים בישראל.

השנה התהליך היה ארוך ומקיף, וכלל שבעה מפגשים של היכרות, גיבוש ולמידה בין שתי הקבוצות. שיאו של התהליך היה בנסיעה משותפת לגרמניה, למפגש עם נוער גרמני.

ב-8.7 יצאה המשלחת ובה עשרים תלמידי כיתות י',  עשרה מאיכסל ועשרה מ"עמקים תבור", לשליחות של שבועיים בגרמניה, בברלין ובבון. את המשלחת ליוו שלושה: מטעם עמקים תבור – אני הח"מ, מטעם איכסאל -  חאלד דראושה וכן הגברת גבי קנול, המלווה והיועצת הפדגוגית הוותיקה של הפרויקט.

אלה חברי המשלחת מטעם "עמקים-תבור": דור דאי, אוהד שובל, מתן רבינוביץ, חן חפר, נידאל חאט'יב, טל טובול, אלה נוי, רינת אפרסוף, תום אברמוביץ וגוני ויינר ז"ל.

ואלה חברי המשלחת מטעם ביה"ס התיכון באיכסאל: מחמוד שאדפנה, עבד אל עזיז, עבד אל חאפיז, פאוזי דראושה, פאז, אסיל אבו אלהאדי, חנן דראושה, אליזבת דראושה, פרדוס שלעבי, מריאנה שלעבי.

נחתנו מוקדם בבוקר בבון, שם נפגשנו עם התלמידים הגרמנים ועם צוות המדריכים שלהם ומכאן יצאנו לדרך. בשבוע הראשון ביקרנו בבון, בקלן ובסביבה, שנקראת חבל הריין.  תלמידי המשלחת התארחו אצל משפחות הגרמנים.

לאחר שמונה ימים עמוסים בחוויות נסענו לברלין, אחת הערים המרכזיות באירופה ובעולם. שם לנו כולנו יחד באכסניית נוער ובילינו שישה ימים של סיורים חווייתיים ולימודיים.

מטרת הנסיעה לגרמניה הייתה לחשוף בפני בני הנוער את השוני בין התרבויות השונות, תוך התמקדות במהות היחסים בין בני האדם החיים בחברה רב תרבותית. בתכנית הביקור הושם דגש על נושא זכויות האדם והאזרח והפגיעה בהן בעבר ובהווה, וזאת באמצעות דיאלוגים וסדנאות שונות. לפי חזון הפרויקט, הגברת  המודעות  לזכויות האדם והאזרח בקרב בני הנוער תתווה את הדרך לעתיד טוב יותר.

במהלך השהייה בגרמניה למדנו והכרנו ביחד את התרבות וההיסטוריה של שלשת העמים:

את הצד היהודי למדנו בביקור בבית הכנסת בבון ומתוך הסבר על היהודים שכיום בוחרים לגור בגרמניה. עמדנו על ההיסטוריה הקשה והמורכבת של יהודי גרמניה ואירופה במהלך השואה כאשר ביקרנו במחנה הריכוז זקסנהאוזן ובוילה ואנזה, המקום בו גיבשו את הפיתרון הסופי ליהודי אירופה.

לצד הערבי או המוסלמי יש לומר נחשפנו בסיור מרתק ברובע קרוייצברג בברלין, שם גרים מהגרים רבים ממוצא אסלמי. למדנו מהם על הסיבות השונות להגירה ועל קשיי היום יום שהם חווים כמהגרים בארץ זרה.

לצד הגרמני נחשפנו כשסיירנו בביתו של הקאנצלר הראשון של גרמניה המערבית,  קונרד אדנאואר. בביקור מעניין ביותר במוזיאון הממשלה למדנו על ההיסטוריה של גרמניה בשישים שנה האחרונות: איך הצליחה האומה הגרמנית לאחות את השברים לאחר מלחמת העולם השנייה ולהקים מדינה חדשה לגמרי,  גרמניה המערבית. דגש מיוחד במהלך השהייה בברלין הושם על החלוקה בין גרמניה המערבית לבין גרמניה המזרחית, מה שיצר עניין רב בקרב התלמידים.

במהלך המסע נוצר קשר עמוק ומיוחד בין התלמידים שלנו לבין התלמידים הגרמניים. מדהים לראות איך בחלוף שני דורות בלבד, שישים שנה, אין יותר שנאה בין שני העמים והיכולת לסלוח -  מבלי לשכוח - מאפיינת את בני הנוער של היום. דוגמא לכך ראינו לאחר הביקורים הקשים והמרגשים במחנה הריכוז זקסנהאוזן ובוילה ואנזה. אם במהלך הסיור נשמעו אמירות כגון " איך אני אוכל להיות חבר שלהם, עכשיו שלמדתי מה שהסבים שלהם עשו" ניתן היה כבר בסוף הסיור לראות את התלמידים שוב ביחד, משוחחים ומתחברים.

לעומת זאת, בקשר עם התלמידים הערבים שרר מתח מסוים לאורך כל המסע. יתכן וזה בגלל הקרבה הרבה לתרבות הגרמנית-המערבית, שלתלמידנו יותר קל להתחבר אליה, ואולי גם בעקבות דיאלוגים שהיו בנושא הסכסוך הערבי-יהודי, שהבליטו את הקונפליקטים הקיימים והשאירו לעיתים "פצעים פתוחים".

ב-23.7 נחתנו בארץ, עמוסים בחוויות מרגשות ביותר, הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית וערכית. חזרנו עייפים אך מאושרים, עם ציפיות רבות למפגש הסיכום ולהמשך הגיבוש של הקבוצה המיוחדת כל-כך.

ההרגשה הטובה נקטעה באיבה ב-6.8, כאשר קיבלנו את הידיעה המרה על מותה של גוני ויינר, חברת המשלחת. אני מתבונן בגוני החייכנית בתמונות המשלחת וקשה לי לדמיין את הקבוצה בלעדיה. גוני תרמה חלק מרכזי להווי המיוחד של הקבוצה, והיא תחסר לכולנו מאוד.