logo   logo
כניסה למערכת

                      תכנית לימודים בסוציולוגיה, 2 יח"ל

 

 

 

מטרות הוראה-למידה

א.      רכישת השפה הסוציולוגית, על מנת שנוכל לעמוד בהצלחה בבחינת הבגרות.

ב.      רכישת השפה הסוציולוגית, כמשקפיים דרכם נוכל לראות את המציאות והסביבה שלנו, ולגלות סובלנות והבנה כלפיה.

ג.       פיתוח עניין וסקרנות לגבי החיים החברתיים והבעיות בחברה הישראלית.

ד.      פיתוח יכולת קריאה של טקסטים סוציולוגיים והבנתם.

  נושאי הלימוד 

          א.     תרבות

בפרק זה נכיר את מושגי היסוד של השפה הסוציולוגית, ונלמד להשתמש במושגים אלו בע"פ ובכתב. נלמד מהי תרבות חומרית ומהי תרבות לא חומרית. נכיר את מרכיבי התרבות השונים ונלמד איך ליישם אותם על סיטואציות חברתיות שונות.

נכיר גישות שונות שניתן לנקוט כלפי תרבות, וגם תיאוריות בהן ניתן להשתמש בחקר תרבות. נלמד אודות התרבות הישראלית הרב גוונית ואודות תרבויות המשנה המרכיבות אותה. נבין תהליכי שינוי תרבותי המתבטאים בגלובליזציה ומתאפיינים בהתפתחותה של תרבות הצריכה. נקרא מאמרים וננתח סיטואציות חברתיות שונות.

ב.     קבוצה
בפרק זה נלמד מהי קבוצה. האם אדם יכול לחיות ללא קבוצה ? מה הסיבות להתקבצות אנשים לקבוצות ? כיצד נבחין שלפנינו קבוצה ? מהי השפעת הקבוצה על חיינו ? בנוסף נלמד על נושא מנהיגות, וננסה להבין את היחסים בין קבוצות שונות ואת היחסים בין חברי הקבוצה. נלמד מחקרים חשובים בתחום.

ג.      חיברות

נלמד אודות תהליך הפיכת האדם לחלק מהחברה הנקרא תהליך החיברות. נעסוק בשאלה "מי אני", וכיצד איראה בעתיד ? איך מפתחים זהות ? מה החשיבות של תהליך החיברות ? כיצד חוקרים תהליכי חיברות ? מה מייחד תהליכי חיברות בחברות שונות? נכיר תיאוריות עיקריות המתייחסות לשינויים בהתפתחות האני.

ד.      משפחה

       נלמד אודות יחידת השייכות הבסיסית ביותר של האדם – המשפחה. נברר במה דומות ובמה שונות משפחות בחברות שונות. מה מטרות המשפחה, וכיצד הן מושגות? מהם התהליכים שעוברת המשפחה בחברות מודרניות ובחברות מתפתחות ? מה מאפיין את המשפחה הישראלית ? מה מאפיין את המשפחה הפוסט-מודרנית ?