logo   logo

4-5.1.2012, תל-אביב ונתניה

הפקה והדרכה: "המעורר"

תמונות וסיקור: אורית סוקר

לנוכח משבר כלכלי עולמי, בישראל שורר כיום משבר חברתי חמור. יותר ויותר ישראלים מתמודדים עם מצוקה ועוני, הפערים החברתיים-כלכליים הולכים ומתרחבים, הסולידאריות מתפוררת. על רק זה יצאנו לסמינר חברתי-כלכלי, אשר הדי המחאה החברתית של קיץ 2011 הדהדו בו בקול רם וברור.

מטרות הסמינר הוגדרו כלהלן:

1.      לחשוף את התלמיד למציאות החברתית-כלכלית בחברה הישראלית, ובפרט – לפערים ההולכים וגדלים בה.

2.      להעניק לתלמיד כלים ערכיים ומחשבתיים לבחינה ביקורתית של מציאות זאת.

3.      לעורר את התלמיד לאקטיביות ולשינוי חברתי.

הסמינר נבנה ע"י  חברת "המעורר", בשיתוף הרכז החברתי, יועצת השכבה והמחנכים.

ההדרכה התבצעה ע"י מדריכי "המעורר", בסיוע הצוות החינוכי.  בלילה לנו באכסניית "נורדיה" ובילינו במסיבת דיסקו, בהפקה מקומית של ליעד הררי.

היום הראשון

פתחנו את הסדנה במשחקי הכרות וכיף. בין השאר, התלמידים התבקשו לצייר את עצמם בעוד שנתיים, ארבע שנים, שש וכן הלאה: איפה יחיו, במה יעסקו, איך יראו חייהם.

אחר-כך התוודענו להכנסה המשפחתית הממוצעת, והתנסינו בחלוקת המשאבים המשפחתיים לפי הצרכים. גילינו כמה זה קשה.

יצאנו מבית-הספר לתל-אביב ונחתנו ליד אצטדיון הכדורגל הישן של בני-יהודה שבשכונת התקווה.  קירות האצטדיון הפכו לגלריה ליצירה עממית ולהבעה עצמית של ציירים, משוררים והוגים מקומיים.

הגענו למאהל התקווה, האחרון שנשאר ממחאת האוהלים של הקיץ. נפגשנו עם פעילים מקומיים ולמדנו כי חלק מתושבי המאהל הם חסרי בית אמיתיים, שהעירייה מבקשת לפנות. ואכן, שבוע לאחר הסמינר פונה המאהל מתושביו והאוהלים כולם פורקו.

סיימנו את היום במפגש עם העיתונאי מיקי רוזנטל, יוצר "שיטת השקשוקה", אשר פרש בפנינו סיפורים שונים מעבודתו העיתונאית בתחום יחסי הון ושלטון.

בהמשך הסדנה הכרנו את "תינוקי המתוק" ובררנו מהם הצרכים ההכרחיים  לצמיחתו התקינה של כל ילד ולהתפתחותו?

צפינו בסרט "שיטת השקשוקה" של מיקי רוזנטל, אשר עוסק בחוליי הכלכלה הישראלית הריכוזית ובשילוב המנצח של הון, שילטון ותקשורת.

המשכנו בסיור לשכונות "התקווה" ו"הארגזים". שמענו על ההיסטוריה של השכונות, על הבעיות הכלכליות והחברתיות של יושביהן ועל כרישי הנדל"ן אשר מנצלים הזדמנויות לרווח על חשבון יוזמות של הממשלה למען התושבים. המדריכים סיפרו לנו את משל הדייג והחכה ("במקום לתת לעני דגים, תנו לו חכה") בהשתתפות פעילה של שחקנים מתוצרת עצמית.

היום השני

היום נפתח בארוחת-בוקר מצ'פרת באכסניה שבנורדיה. מחוזקים, פעלנו בסדנה אשר עסקה בערכים האישיים של כל אחד מאיתנו.

חזרנו לתל-אביב, והפעם לתחנה המרכזית, אשר מאוכלסת בעובדים זרים, ולגן לוינסקי, המלא בפליטים ובמהגרי עבודה. שמענו סיפורי חיים של מהגרי עבודה חוקיים אשר מנוצלים ע"י מעבידיהם וע"י הקבלנים שמביאים אותם לארץ. שמענו גם על הסחר בנשים לצרכי זנות המתרכז באזור התחנה.

שמענו הרצאה מפיו של הכלכלן בן פישר, אשר הסביר והמחיש בפנינו את עקרונות השוק החופשי, שהוא הבסיס לכלכלה הישראלית בהווה. שמענו על היתרונות של השיטה ועל בעיותיה.

המשכנו למרכז איכילוב, שם אכלנו ארוחת צהריים בקניון. צעדנו במהירות לכיכר המדינה למשימתנו האחרונה: חיפוש אחר הפריט היקר ביותר בחנויות הכיכר. תרגיל זה הדגיש על דרך הניגוד את השוני בין עולם הכיכר לעולם התחנה המרכזית וגן לוינסקי, הנמצאים במרחק של נסיעה קצרה זה מזה.

בשיחת הסיכום הקצרה דיברו הילדים על החוויות שצברו במהלך שני הימים של הסמינר. המדריכים הציעו דרכים שונות לפעולה למי שרוצה לשנות את המציאות אליה נחשף, ואנו נותרנו עם המון מחשבות וחוויות.