logo   logo
כניסה למערכת

יומן מסע

23.7.18 - היום הראשון במסע:

היינו בקז'ימיש, עיירה שהיתה מקום מושבה של קהילה יהודית ענפה מסוף המאה ה15. ביקרנו בכיכר העיירה הקטנה, ובבית העלמין. היינו גם בכיכר השילוחים של הגטו ועברנו ליד חומת הגטו שנשארה.

בערב הגענו לפלאשוב, שם היה מחנה ריכוז שפעל כמחנה לעבודות כפייה.

24.7.18 - היום השני למסע:

סיימנו היום יום ארוך ומשמעותי במחנות ההשמדה ביקרנאו ואושוויץ.

הרבה מידע. הרבה רגש. נכנס לאט ולוקח זמן לעיכול.

החיים חזקים מהכל!!!

25.7.18 - היום השלישי:

היום נסענו אל עבר העיר לודג', שמענו את סיפורו של מחנה הריכוז לילדים שהיה בעיר, ביקרנו בבית הקברות היהודי וראינו את תחנת השילוח.

26.7.18 - היום הרביעי:

עוד יום מרגש עבר על כוחותינו...

ביקרנו בעיירה טיקוצ'ין שכל הקהילה היהודית שהיתה בה נשלחה לבורות הירי. העיירה שמורה כפי שהיתה (אסור לשנות את הבתים מבחוץ) והתחושה היא של חזרה לאחור בזמן.

נכנסנו לבית הכנסת היהודי היפה והמעוטר, שם רקדנו את ריקוד השרל'ה המשוחזר, שהכניס עוד טעם והמחשה לחיי הקהילה העשירים שהיו ונגדעו.

לאחר מכן המשכנו ליער לופוחובה, ראינו את הבורות המזעזעים בהם ירו באכזריות בלתי נתפסת והשמידו קהילה שלמה. ביער קיימנו טקס מרגש ואמוציונאלי.

ביום זה גם פגשנו בחסיד אומות עולם וראינו את המקום בו החביאה משפחתו משפחה יהודית של ארבע נפשות ובכך הצילה את חייהם.

בהמשך היום הגענו לבית קברות יהודי בעיירה זמברוב. בעירה לא חיים יהודים כיום.  שיפצנו וניקינו את הקברים וחידשנו את הכתוב, ובכך המשכנו מסורת מיוחדת במינה של חברי משלחות עמקים תבור בשנים האחרונות.

27.7.18 - היום החמישי:

היום ביקרנו במחנה הריכוז מיידאנק, מחנה בו נשארו שרידים רבים: צריפים, מקלחות, משרפות ופריטים של הנרצחים. שמענו על הקורבות, על הרוצחים ועל העומדים מן הצד. דיברנו על האדישות שהיתה מול הזוועה של אז ועל האדישות הקיימת כיום שבחיינו.

לאחר הביקור במיידאנק הגענו לישיבה בלובלין. ישבנו באולם הלימוד והתפילה של הישיבה, שמענו על חכמי העיר ושרנו ביחד את התפילה ממזמור תהילים: "מי האיש החפץ חיים".

28.7.18 - היום השישי

היום סיירנו רגלית בורשה במזג אוויר משתנה לפרקים: חום, גשם, לחות....

התחלנו באנדרטת יאנוש קורצאק, שם שמענו על הקרבה ועל עשייה למען החלש, על עשייה למען עולם טוב יותר. בהמשך ראינו את מה שנשאר מהגטו ושמענו על המרד.

סיימנו את היום בעיר העתיקה באנדרטת המרד הפולני. הגדולה והמרשימה.

29.7.18 - היום השביעי והאחרון.

היום נסענו לטרבלינקה. סבבנו בין האבנים הרבות הפזורות באתר ושמענו את סיפורו של מחנה ההשמדה ועל הנורא מכל שאירע שם.

עם תום הביקור במקום חזרנו לורשה. צעדנו במסלול הגבורה בו פזורות תחנות המספרות את סיפור יהדות ורשה ומרד גטו ורשה. שמענו על אומץ. על גבורה. על חברות שאין כמותה ועל דאגה לאחרים.

סיימנו בטקס מרגש ברחוב מילא 18, שם נמצא הבונקר שבו היו לוחמי המרד.

סיימנו את המסע בראש מורם.

עם גאווה בעמנו.

עם רצון עז לזכור.

עכשיו, כשהיינו שם,

ועם כוונה לראות כל אדם כאדם ולעשות.

לצאת מהאדישות ולעשות.

בשביל שדברים כאלו לא ישנו.

לעולם!

ומילים אישיות מצוות המלווים:

שבנו מפולין. חזרנו ממסע עוצמתי. מטלטל. עצוב. חשוב וממלא בתקווה. מסע אל עבר הכרה וזכרון של השואה ומסע של כל אחד אל עבר עצמו. בדיקת ערכי המוסר, מה חשוב לי ועד כמה. יש לנו נוער נפלא. יש במה להתגאות.

תודה לתרצה ולצוות הנפלא כל כך שעבד עם כל הלב והנשמה.

אין כמו ארץ ישראל.

הורים יקרים - היה לנו לעונג לצאת למסע עם ילדיכם.

יש לכם ילדים נהדרים. מתעניינים. חושבים, מרגישים ובעלי לב רחב היודעים להעריך ולכבד.

הנוער שלנו הוא גאווה גדולה.

הצוות החינוכי: תרצה, ירון, הגר, אדוה ומיכל.