|
תוכנית לימודים בהיסטוריה לכיתה ח'
|
|
|
|
לימוד ההיסטוריה בחטיבת הביניים נעשה בשני מישורים:
|
|
1. לימוד כרונולוגי
|
|
2. הקנייה וטיפוח של מיומנויות למידת ההיסטוריה.
|
|
|
|
מטרות הוראת המקצוע
|
|
- היכרות כמעט ראשונית עם תחום הידע.
|
|
2. הוראה חווייתית בשילוב סרטים.
|
|
3. הקניית מיומנויות למידה כמו יכולת לסכם, לימוד במגוון דרכים, ניתוח מקורות מידע כתובים וחזותיים.
|
|
4. טיפוח יכולת הבנה כרונולוגית.
|
|
|
|
ספר הלימוד
|
|
מסע אל העבר "ממי הביניים ועד ראשית העת החדשה", בהוצאת מט"ח.
|
|
|
|
נושאי הלימוד
|
|
מבוא כללי ללימוד ההיסטוריה, התהוותן והתגבשותן של דתות, תרבויות וחברות חדשות בימי הביניים, שינויים תרבותיים, חברתיים, כלכליים ופוליטיים בראשית העת החדשה.
|
|
|
|
דרישות המקצוע
|
|
השתתפות פעילה בשיעורים, הכנה סדירה של שיעורי הבית, הבאת כל הציוד הלימודי, עמידה במבחנים ובבחנים השוטפים.
|
|
|
|
רכיבי הציון
|
|
מבחנים, בחנים, שיעורי בית, מטלות להגשה והשתתפות פעילה בשיעור.
|
|
|
|
תכנית לימודים מפורטת
|
|
א. מבוא: מהי היסטוריה? מיומנויות למידת ההיסטוריה – ציר זמן, ספירת מאות, החלוקה לתקופות.
|
|
ב. אירופה הנוצרית בימי הביניים
|
|
1. פלישת השבטים
|
|
2. המשטר הפיאודלי ומבנה החברה הפיאודלית
|
|
3. הכנסייה - מערכת דתית כארגון מדיני.
|
|
4. השתלבות ודחיית היהודים בחברה ובמדינה.
|
|
5. היהודים בספרד
|
|
6. האימפריה העות'מאנית
|
|
ג. ראשית העת החדשה
|
|
1. מהפכות בחיי הרוח (הדפוס, הרנסנס והרפורמציה)
|
|
2. מסעות ותגליות (גילויים בעולם, המהפכה המדעית).
|
|
ד. עידן האורות
|
|
1. תנועת ההשכלה
|
|
2. יהודים וההשכלה.
|